Pozycjonowanie a jakość linków
Jeszcze niedawno pozycjonowanie stron za pomocą linków odbywało się na zasadzie „Nie ważne jak, ważne ile”. Jednak Google na tyle udoskonaliło algorytm swojej wyszukiwarki, że strategia SEO coraz większy nacisk musi kłaść na jakość a nie ilość.
Rozwój dominującej w sieci wyszukiwarki nie zmienił tego, że linki są nadal jednym z fundamentów SEO. Modyfikacji uległo za to podejście algorytmu do linków – coraz uważniej badana jest ich jakość. Oznacza to, iż skończyły się czasy, gdy można było windować pozycję strony za pomocą masowo pozyskiwanych odnośników niskiej jakości, chociażby osadzanych w spamowych wpisach rozsyłanych przez automaty takie jak ScrapeBox.
Ostatnie miesiące przyniosły wysyp ostrzeżeń kierowanych przez Google do webmasterów, w których to wiadomościach wyszukiwarkowy gigant informował o wykryciu sztucznych lub nienaturalnych linków prowadzących do witryny. Rozpoczęło to wielką akcję pozbywania się złych odnośników, czyli tzw. toksycznych linków. Taka reakcja ze strony właścicieli stron jest zrozumiała, jako że złej jakości link nie oznacza jedynie utraty bonusu, jaki mógłby z niego wynikać, ale często ogólnie negatywnie wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Tak więc, jak wskazuje nazwa, toksyczny link zatruwa stronę.
Dobra informacja jest taka, że strukturę linków można naprawić, zła – wymaga to sporej ilości ręcznej pracy. Co prawda są dostępne narzędzia, głównie płatne, które przeprowadzają analizę struktury linków, lecz jak można się spodziewać, praca automatu nie zastąpi czynnika ludzkiego. Dlatego specjalista od SEO tego typu analizy może potraktować co najwyżej jako punkt wyjścia do przeprowadzenia ręcznego czyszczenia.
Pozostaje jeszcze pytanie: jakie linki są szkodliwe? Odpowiedź jest prosta i zgodna z nasilającymi się trendami w rozwoju algorytmów wyszukiwania – źle widziane są odnośniki, które można łatwo pozyskać w sposób sztuczny. W tej grupie oczywiście znajdą się systemy wymiany linków, poza tym wszelkiego rodzaju katalogi stron oraz zbiory artykułów z odnośnikami, czyli tzw. preclownie. Poza tym obecnie skuteczne pozycjonowanie wymaga unikania linków pochodzących ze spamu, czy to wrzucanego na fora, czy do komentarzy pod wpisy na blogach. Google niezbyt dobrze widzi również linki ze stopek profilowych na forach oraz linki typu sidewide, szczególnie, jeśli są słabo osadzone w kontekście tematycznym.
Co interesujące, na ocenę jakości linkowania ma również wpływ struktura anchorów (słów kluczowych) – jeśli jest ona wyraźnie sztuczna, przeoptymalizowana, tj. odnośniki są podpinane pod precyzyjne frazy w odpowiednich formach, Google uzna to za podejrzane. Również linkowanie ze stron słabej jakości może w SEO przynieść skutek odwrotny od oczekiwanego.
Wniosek z akcji Google wymierzonej w toksyczne linki jest oczywisty i wymaga powtórzenia tego, co coraz częściej przyznają specjaliści od SEO: nowoczesne pozycjonowanie stron zwrócone jest na jakość, a nie ilość.