Performance marketing
PERFORMANCE MARKETING (inaczej: marketing efektywnościowy, reklama efektywnościowa) to specjalny model reklamy internetowej, którego głównym celem jest uzyskanie konkretnej aktywności odbiorcy. W tym rodzaju marketingu nie jest najważniejsza budowa wizerunku, lecz przełożenie wypracowanej opinii danej firmy na pożądane czynności potencjalnego klienta. Takimi działaniami może być kliknięcie w baner, wypełnienie ankiety czy formularza, wejście na stronę, złożenie zamówienia, dokonanie zakupu oraz wiele innych, bowiem każdy ruch odbiorcy ma istotne znaczenie.
Taki model marketingu pozwala na znacznie dokładniejszy pomiar wpływu reklamy na konsumenta niż standardowa reklama, przy której te dane można jedynie oszacować. Nie jest istotna liczba ludzi, którzy zobaczyli baner zamieszczony w określonym serwisie internetowym. Znaczenie ma jedynie to, ile osób na niego w jakiś sposób zareagowało. Jednocześnie jesteśmy w stanie monitorować, który z chwytów marketingowych przynosi największe efekty, a z których lepiej zrezygnować. Użycie specjalistycznych programów pozwala nakreślić drogę danej osoby do finalnego elementu, jakim jest dokonanie zakupu. Analizę tę nazywa się mierzalnym skutkiem akcji marketingowej.
Metody rozliczania
Zlecający reklamę płaci za daną czynność, jaką wykonuje odbiorca. Wyróżniamy cztery główne formy takiej płatności – zapłata za dokonanie zakupu, za konkretnie zrealizowaną czynność, jaką jest wypełnienie ankiety, za pozyskanie danych osobowych klienta oraz za kliknięcie w baner, a następnie przeniesienie się do strony internetowej. Tych form jest znacznie więcej i w większości przypadków łączą się w tak zwane modele hybrydowe.
Forma reklamy
Performance marketing możemy stosować właściwie w każdej formie reklamy, najlepiej żeby była widoczna i zachęcała do kliknięcia w link reklamowy po więcej informacji. W jej przypadku najważniejsze jest stałe monitorowanie, analizowanie i optymalizowanie na bieżąco kampanii.
Narzędzia reklamy
Reklama efektywnościowa może być prowadzona przy szeregu różnych narzędzi reklamowych. Wśród nich znajdą się na pewno reklamy typu display, social media marketing, e-mail marketing, różnego rodzaju programy lojalnościowe i partnerskie. Ogromną rolę odgrywa również mobile marketing, ponieważ większość współczesnych odbiorców korzysta ze smartfonów i to właśnie tam ma szansę zareagować na reklamę. Dlatego kluczowe jest, aby dana reklama wykazywała się wieloekranowością – była dostosowana zarówno do urządzeń stacjonarnych, typu komputer, jak i do mobilnych. Aby marketing był skuteczny, powinien uwzględniać specyfikę działania do odmiennych narzędzi odbioru.
Korzyści
Performance marketing jest stosunkowo cenionym modelem reklamy ze względu na jego liczne korzyści: efektywność, kontrolę i dokładne dane, precyzję działań, itp. Często mającą największe znaczenie zaletą jest oszczędność – zleceniodawca płaci za konkretne działania konsumenta a nie za czas, w którym reklama jest wyświetlana na danej stronie. Co za tym idzie: koszty tego marketingu są nierozerwalnie związane z osiąganymi przez niego efektami.