Marketing szeptany – najczęstsze błędy
Marketing szeptany, będący popularną formą szeroko pojętego marketingu internetowego, ma za zadanie dotrzeć do potencjalnych odbiorców polecanych przez nas produktów bądź usług za pomocą bezpośredniego, naturalnego przekazu. Jego istotą jest wiarygodność i spontaniczność komunikatu – umiejętnie stosowany wzbudza autentyczne zainteresowanie potencjalnych odbiorców naszą ofertą. Bazując na założeniu, że pozytywne opinie o danym produkcie (czy usłudze) jak największej ilości osób sprawiają, że produkt ten jest bardziej wiarygodny, sprowadza się on de facto do umiejętnego przekazywania informacji, najczęściej w postaci postów.
Planując kampanię opartą na marketingu szeptanym – prowadzoną samodzielnie lub za pośrednictwem wybranej przez nas agencji reklamowej – warto pamiętać o podstawowych zasadach. Spontaniczny i naturalny charakter przekazywanych informacji ma niezwykle istotne znaczenie dla jakości ich odbioru, a nieprawidłowo stosowane „szepty” mogą wywołać negatywne odczucia u ich adresatów. Czego zatem należy wystrzegać się stosując taką formę reklamy? Najczęściej popełnianymi błędami przy prowadzeniu kampanii marketingu szeptanego są:
- stosowanie kryptoreklamy i nieszczerych komunikatów oraz sztuczne wychwalanie reklamowanego produktu (usługi), na przykład poprzez podszywanie się pod jego użytkowników lub ekspertów na forach internetowych;
- świadome wprowadzanie odbiorców w błąd;
- zamieszczanie linków oferty dotyczącej reklamowanego produktu w każdym poście, często niezgodnym z tematem forum;
- linkowanie naszej strony głównej, zamiast konkretnego posta, reklamującego dany produkt czy usługę;
- umieszczanie postów reklamowych w przypadkowych miejscach;
- zakładanie nowych wątków na forach internetowych, pomimo toczących się już dyskusji na temat interesujących nas produktów;
- publikowanie postów na nieaktywnych forach internetowych;
- brak gruntownej wiedzy na temat reklamowanego produktu (usługi) – najczęściej ma to miejsce w przypadku zlecenia przeprowadzenia kampanii przez niedoświadczonego „szeptacza”;
- niepoprawne stosowanie języka polskiego (zła składnia, błędy ortograficzne);
Decydując się na strategię marketingu szeptanego, należy pamiętać również o tym, że nie jest on tożsamy z pozycjonowaniem stron – nie polega jedynie na zdobyciu cennych linków, ale przede wszystkim na nawiązaniu skutecznego dialogu z konsumentami i wywołaniu u nich pozytywnych skojarzeń z reklamowanym przez nas produktem (usługą). Nieuczestniczenie w dyskusjach i ograniczenie się jedynie do suchego podsyłania linków może zostać potraktowane jako spam i przynieść odwrotne od zakładanych skutki. Marketing szeptany ma na celu wykreowanie danej marki (konkretnego produktu lub usługi) poprzez wzbudzenie żywej dyskusji na jej temat. Miernikiem naszego sukcesu jest w tym wypadku nie tyle liczba linków, ale ilość pozytywnych rekomendacji dotyczących reklamowanego przez nas produktu. Jak pokazują statystyki, stanowi on coraz popularniejszą formę reklamy – warto zatem zadbać o jego jakość.