Kontrowersyjne reklamy (przykłady)
Spece od reklamy czasem zapędzają się w pogoni za zainteresowaniem widza. Kontrowersyjne reklamy z jednej strony spotykają się z falą krytyki, z drugiej doskonale zapadają w pamięć, spełniając swoją rolę. Ameryka lat 50. i 60. była pełna treści reklamowych wykorzystujących stereotypy rasowe czy seksualne, by przykuć uwagę klienta. Dziś ucho odbiorców jest dużo bardziej czułe, mimo to w sieci i w telewizji wciąż pojawiają się reklamy wywołujące oburzenie. Czasem trudno stwierdzić czy jest to wynik złej strategii, czy zupełnie celowe działanie. Oto przykłady kilku kampanii reklamowych, które łagodnie mówiąc, wywołują mieszane uczucia.
Seks i przemoc przepisem na skuteczną reklamę?
O tym, że kampanię reklamową należy starannie przemyśleć przekonała się marka Ford Motor Co. W 2013 jej władze musiały przeprosić za serię skandalicznych billboardów, na których przedstawione były zakneblowane kobiety w kusych strojach, które siedziały w bagażniku Forda. Jakby tego było mało, na jednej z nich znalazł się też były premier Włoch Silvio Berlusconi. Choć o firmie mówiło się wtedy dużo, specjalistom od PR z pewnością nie chodziło o taki efekt.
Innym przykładem zbyt odważnej i niejasnej w przekazie reklamy jest kampania, na którą zdecydowała się firma odzieżowa American Apparel. Marka ta lubi szokować marketingiem opartym na podtekstach seksualnych, tym razem mowa jednak o plakatach, na których piersi modelki zasłania napis “Made in Bangladesh”. Nie chodzi tu o miejsce, gdzie powstają ubrania, lecz kraj, z którego pochodzi sama modelka. Opinia publiczna doszukała się w tej kampanii wątków rasistowskich, jej przekaz do dziś nie jest jednak do końca jasny. Firma tłumaczyła, że jej celem było zwrócenie uwagi na warunki pracy w przemyśle odzieżowym. Czy został on osiągnięty? Niekoniecznie.
Medialną porażką okazała się też reklama “Heinz – teraz wszystko połkniesz z łatwością”. Marka produkująca ketchup postanowiła postawić na przekaz o mocnym podłożu erotycznym. Na bilbordach pokazana była młoda kobieta wycierająca usta w dwuznaczny sposób. Seksualizacja treści reklamowych to wciąż popularny sposób na wywołanie rozgłosu. Z perspektywy czasu jednak widać, że jest on krótkotrwały, a ogólny wydźwięk kampanii robi nieprzyjemne wrażenie.
Manowce reklamy społecznej
Wśród reklam społecznych znajdziemy mnóstwo przykładów kontrowersyjnych treści. Z pewnością zaliczyć można do nich kampanię przeciw aborcji, którą znamy z własnego podwórka. Drastyczne zdjęcia i jednoznaczne komunikaty to narzędzia, po które często sięgają też organizacje proekologiczne.
Jest z nich to znana organizacja Peta. Kilka tak temu prowadziła ona kampanię przeciw przemysłowi futrzarskiemu. Nie wahała się w niej wystąpić nago Joanna Krupa. Czy to znak, że nagość i treści erotyczne zaczynają być stosowane również w kampaniach tego typu podmiotów? Oby tak się nie stało.