Kampania społeczna „Kocham. Szanuję”
Przemoc domowa w Polsce to ciągle bardzo duży problem, bo większość przestępstw jest niezgłaszanych. Bardzo rzadko dochodzi do skazania dręczycieli, którzy z upływem lat czują się bezkarnie, a to potęguje ich agresję. Z myślą o ofiarach przemocy domowej powstała wymowna kampania społeczna pod hasłem „Kocham. Szanuję”, w którą zaangażowały się znane artystki i osoby publiczne. Celem kampanii jest przekonanie krzywdzonych kobiety do szukania pomocy oraz wzbudzenie wśród świadków przemocy poczucia obowiązku do zareagowania.
Dane statystyczne wskazują, że w Polsce prawie milion kobiet rocznie jest ofiarami przemocy. Zatrważająca liczba skłoniła Fundację Krajowego Centrum Kompetencji do wzmożonej akcji społecznej, w którą włączyli się zarówno mężczyźni, jak i kobiety. Taki przekaz lepiej trafia do szerokiego grona. Krzysztof Hołowczyc, Szymon Majewski, Czesław Mozil, Remigiusz Mróz, Andrzej Saramonowicz, Rafał Sonik, Rafał Wicijowski, Janusz Leon Wiśniewski oraz zespół Afromental za pośrednictwem różnych środków przekazu starają się szerzyć informacje o możliwościach zakończenia gehenny. Przemoc może objawiać się bardzo różnie – siniakami, wyzwiskami, ubezwłasnowolnieniem – jednak każdy jej przejaw należy zakończyć. Pomocy udzielają różne organizacje oraz instytucje, do których mogą zgłosić się ofiary przemocy fizycznej, emocjonalnej, psychicznej czy ekonomicznej.
W kampanii społecznej „Kocham. Szanuję” wzięły udział najbardziej znane aktorki, piosenkarki oraz celebrytki: Dorota Gardias, Edyta Herbuś, Agnieszka Kaczorowska, Anna Kalczyńska, Ania Karwan, Iza Kuna, Karolina Malinowska, Maja Ostaszewska, Karolina Pilarczyk, Joanna Racewicz, Danuta Stenka i Grażyna Wolszczak, które wystąpiły w spocie telewizyjnym oraz na specjalnie przygotowanych portretach. Przejmujący apel znanych osobistości ma lepiej trafić do kobiet, które boją się wykonać jakikolwiek ruch, by zakończyć dramat, jaki odbywa się w ich domu. Codzienne zakrywanie siniaków staje się rutyną, a strach zamienia się w obojętność. Do takich sytuacji nie można dopuszczać.
Spot promujący kampanię ma również skłonić do działania wszystkich świadków domowej przemocy – przyjaciół, sąsiadów czy rodzinę. Ich bierność przyczynia się do kontynuacji przestępstwa i z czasem staje się oni współwinni. Kampania „Kocham. Szanuję” realizowana jest kolejny rok, i tak samo jak wcześniej, celebrytki zostały wystylizowane na ofiary przemocy. Przejmujące zdjęcia aktorek, piosenkarek, dziennikarek z sinikami oraz zakrwawioną twarzą, mają pokazać, że każdy może doświadczyć przemocy i bez względu na jego status społeczny, miejsce zamieszkania czy wiek, musi szukać pomocy. Co roku, Niebieska Karta przyznawana jest w 100 tysiącach przypadków, jednak sądy skazują około 11 tys. sprawców przemocy domowej. Wiele zarzutów zostaje wycofanych, ale większość spraw w ogóle nie zostaje zgłoszonych na Policji. Kampanie społeczne takie jak „Kocham. Szanuję” mają uświadomić Polkom ich prawa i skłonić do skorzystania z pomocy w kryzysowej sytuacji.