Kampania „End plastic waste” Adidasa
W globalnym rankingu sprzedaży Adidas jest na miejscu trzecim. Jednak w dziedzinie walki o ekologię, to zdecydowanie niemiecka firma jest liderem wyznaczającym trendy. Od 2012 roku Adidas zaangażowany jest w walkę z pogłębiającym się problemem odpadów plastikowych na świecie. Sprawa nabrała jeszcze większego znaczenia w 2015 roku, kiedy firma ogłosiła współpracę z organizacją ekologiczną Parley for the Oceans i rozpoczęła swoją najnowszą kampanię End Plastic Waste, czyli próbę wyeliminowania negatywnego wpływu na środowisko, używanego w produkcji plastiku.
Myśl przewodnia „plastik jest problemem, innowacja jest naszym rozwiązaniem” dobrze oddaje zamysł całego procesu, a mianowicie przetwarzanie niechcianych odpadów z tworzywa sztucznego na odzież sportową. Adidas swoje najnowsze przedsięwzięcie ogłosił w głównej siedzibie ONZ podczas konferencji dotyczącej zmian klimatycznych. Zaprezentowany został pierwszy na świecie prototyp buta, którego cholewka wykonana była w całości z przędzy i włókien wytworzonych z wyłowionego z oceanów plastiku i nielegalnych sieci rybackich – efekt najnowszej kolaboracji z Parley, która m.in. dostarczyła materiałów do jego powstania.
Ta limitowana kolekcja licząca 7000 par butów wyprzedała się w zaledwie kilka sekund. To wielkie wydarzenie Adidas i Parley połączyli z inicjatywą Run for the Oceans, projektem zachęcającym ludzi z całego świata do finansowego wsparcia kampanii, poprzez wpłacenie dolara za każdy przebiegnięty kilometr. W kilku największych miastach na świecie, takich jak Nowy York, Berlin i Szanghaj zorganizowano biegi, dzięki którym udało się zebrać miliony dolarów, przeznaczone później na kampanie edukacyjne. Inicjatywa miała swoją kontynuację w kolejnych latach, zawsze 8. czerwca, w Światowy Dzień Oceanów. Paryski sklep firmy został mianowany centrum kulturalnym kampanii, w którym znajdziemy liczne instalacje artystyczne nawiązujące do inicjatywy firmy oraz wizualizacje całego procesu odzyskiwania i przetwarzania plastiku z oceanów.
Ponadto Adidas stworzył społeczność Creators Club, której członkowie mieli ekskluzywną możliwość zakupu najnowszego, długo reklamowanego i oczekiwanego dzieła firmy, wypuszczonego do sprzedaży w Dzień Ziemi w kwietniu tego roku, modelu Futurecraft Loop, „modelu stworzonego do późniejszego przetwarzania”. Są to buty, o niezliczonej ilości żyć, po zużyciu trafiające do ponownego recyklingu i tworzące kolejną parę.
Oczywiście kampania społeczna i misja Adidasa to tylko jedna strona medalu. Według corocznego raportu firmy, do końca 2020 roku kolaboracja Adidasa z Parley for the Oceans zaowocowała wyprodukowaniem ok. 30 milionów par butów. Średnia cena tego modelu to 220 dolarów. Szybka kalkulacja pokazuje, że próba rozwiązania jednego z największych współczesnych ekologicznych problemów przyniosła firmie ponad 6 miliardów dolarów zysku.