Jak reklamować firmę w internecie?
Co prawda internet to już nie jest terytorium niczyje, które czeka na pionierów, aby je zdobyli, ale nadal stwarza szanse na tanią, masową i skuteczną promocję. Jeśli dobrze wykorzystasz potencjał tkwiący w różnych internetowych kanałach komunikacji, możesz wypromować swoją firmę za w miarę niewielkie pieniądze. Czego potrzebujesz? Odrobiny wiedzy oraz dużej kreatywności!
Zacznijmy jednak od form promocji online, które raczej nie opierają się na pomyśle (chociaż powinien on być ich istotną składową), ale na umiejętności odpowiedniego skonfigurowania narzędzi reklamowych. Reklama w wyszukiwarkach (SEM) to typ reklamy z roku na rok zyskujący na znaczeniu. Z jednej strony mamy zniechęcenie użytkowników to tego typu przekazów, z drugiej jednak każda wyszukiwarka czy portal starają się poprawiać swoje wyniki finansowe, więc optymalizują swoje działanie pod wyświetlanie reklam. Możesz skorzystać z Google Ads lub Bing Ads, aby wyświetlać reklamy płatne dla użytkowników wyszukiwarek.
Jeśli jednak wolisz nieco subtelniejsze metody, zainteresuje cię optymalizacja dla wyszukiwarek (SEO). Nadal większość ruchu w internecie przechodzi przez wyszukiwarki. Czyli najpierw użytkownik wpisuje frazę, która go interesuje, a następnie wchodzi na którąś ze stron, wyświetlonych mu w wynikach wyszukiwania. Nietrudno więc zgadnąć, że obecność na najwyższych pozycjach w tych wynikach przekłada się na duży ruch na stronie. SEO to złożone zagadnienie, ale naprawdę sporo można zrobić samemu, więc warto się tym zainteresować.
Elementem SEO, ale też rodzajem marketingu, który w ostatnim czasie robi coraz większą samodzielną karierę, jest marketing treści. W jego ramach twórz wartościowe treści, takie jak artykuły na blogu, e-booki lub wideo, które przyciągają uwagę użytkowników i zachęcają ich do interakcji z twoją firmą. Ten rodzaj działań obejmuje bardzo szeroki zakres praktyk, ale też realizowanych celów i sposobów dochodzenia do nich. Możesz np. tworzyć treści zabawne, aby przyciągać uwagę, ale możesz też odgrywać rolę eksperta w swojej dziedzinie.
Niezależnie od tego, na jaki rodzaj marketingu stawiasz, nie możesz pominąć mediów społecznościowych. Korzystaj z platform społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter lub LinkedIn, aby dotrzeć do swojej publiczności i zwiększyć świadomość swojej marki. Również możesz tam bezpośrednio zdobywać klientów – każda z platform coraz bardziej przekształca się tak, by móc być kanałem promowania biznesu, np. na Facebooku można otworzyć sklep.
Z kolei jeśli nie masz ochoty nieustannie płacić komuś za udostępnianie ci swojego kanału i budowanie zasięgów, zainteresuje cię e-mail marketing. Polega on na wysyłaniu wiadomości email do odbiorców z zamkniętej, własnej listy. Właśnie ta lista jest tu kluczową wartością – buduje się ją stopniowo, dbając o to, aby znajdowały się na niej osoby, które są potencjalnie zainteresowane naszą usługą lub towarem. To świetne narzędzie nie tylko do zdobywania nowych klientów, ale też utrzymywania przy sobie starych.
W promocji swojej firmy możesz też wykorzystać czyjąś publiczność. To tzw. influencer marketing, a influencerem nazywa się osobę, która jest w internecie rozpoznawalna i może np. rekomendować swoim fanom produkty. Niestety osoby z dużą publiką biorą za swoje usługi naprawdę sporo pieniędzy, więc najlepszym rozwiązaniem jest szukanie kogoś, kto dopiero zaczyna karierę, ale ma już sporo obserwujących.
Sprawdzoną metodą promocji w firmy w sieci jest też marketing afiliacyjny. Współpracuj z innymi firmami, aby promować swoje produkty i usługi, dzięki czemu osiągniesz większy zasięg i sprzedaż. To afiliacji możesz też wciągać osoby prywatne. Chodzi o to, abyś stworzył system, w którym dzielisz się z kimś zyskiem, w zamian za to, że ten ktoś przyprowadził do ciebie klienta. Na szczęście nie musisz samemu tworzyć oprogramowania, które będzie to kontrolowało, ponieważ na rynku dostępnych jest wiele takich rozwiązań, w tym na popularnych platformach typu WordPress.
Niezależnie od tego, jaki rodzaj marketingu wybierzesz, pamiętaj o dwóch rzeczach: efekty nie przychodzą od razu oraz warto je mierzyć, aby nie wydawać pieniędzy na coś, co nie przynosi ci żadnego zysku.