Influencer marketing w Polsce
Współczesny marketing skupia się w dużej mierze na influencer marketingu. Ten rodzaj nieustannie ulega przemianom ze względu na bardzo duży napływ nowych osób wyznaczających trendy. Ponadto pandemia koronawirusa także miała swój wpływ na ten rodzaj marketingu. Blogerzy oraz właściciele popularny kont na Facebooku, Instagramie, Youtubie czy TikToku, bardzo silnie wpływają na opinię publiczną, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży, którzy są głównym konsumentem treści internetowych. Nie zawsze osoby kreujące nowe trendy budują właściwy obraz rzeczywistości, dlatego influencer marketing zaczyna przekraczać granicę, co powoduje niechęć bardziej świadomych konsumentów.
Budowanie relacji z masowymi odbiorcami odbywa się obecnie poprzez tworzenie bezpośrednich relacji i kreatywnych filmików. Treści odkrywają prywatne preferencje danego influencera, co zwiększa zainteresowanie danym produktem. Obecnie w większość takich treści, zwłaszcza najpopularniejszych osób w sieci, są reklamą. Warunkiem utrzymywania statusu influencera jest stała aktywności w mediach społecznościowych, aby cały czas budować i kreować własną markę poprzez kontakt z fanami. Zaangażowanie i umiejętności dopasowania się do panujących trendów to klucz do sukcesu. Regularne publikowanie nietypowych treści daje szanse za zaistnienie w sieci na dłużej. W polskich mediach takim przykładem są Ekipa czy Team X, czyli grupy młodych youtuberów i tiktokerów, którzy wspólnie tworzą różne filmy czy teledyski, przyciągając jednocześnie reklamodawców. Młodzież zna te osoby z Tiktoka, a obserwując je od dawna, zaczyna im kibicować i traktować jak główny autorytet. Ogromne zainteresowanie produktem sygnowanym przez Ekipę, jak miało to miejsce w przypadku lodów Koral, wywołała tak duży popyt, jakiego od dawna nie wywołała żadna akcja marketingowa.
Influencer marketing jest bezpośrednio powiązany z marketingiem rekomendacji, jednak najistotniejsze są tu wybory internetowych gwiazd, którymi stają się również eksperci z różnych dziedzin, m.in. aktorzy, politycy czy sportowcy. Ogromne grono odbiorców posiada Robert Lewandowski. Jego konto na Instagramie obserwuje ponad 20 mln osób, a za post promowany trzeba zapłacić kilkaset tysięcy złotych. Taka kwota robi wrażenie, jak w porównaniu ze stawką Cristiano Ronaldo (311 mln obserwatorów), wynoszącą około 6 mln zł, to bardzo niewiele. Można się spodziewać, że kolejny rok przyniesie dalszy rozwój influencer marketingu, bo brak możliwości bezpośredniego kontaktu z gwiazdami poprzez lockdowny, upowszechnił kontakt internetowy.