Czym jest insight w marketingu?
Współczesna sprzedaż opiera się na konkurencji, która wymaga od firm zdobycia klienta. Marketing odkrywa wciąż nowe drogi doskonalenia ścieżki sprzedażowej i trafiania w nasze potrzeby. Typową praktyką sprzedażową nastawioną na klienta jest insight konsumencki, czyli próba odkrycia motywacji stojących za zakupem. Jeśli wiemy dlaczego ktoś coś kupił, łatwiej nam sprzedać tego więcej. Proste? Trudniejsze niż się wydaje.
Insight konsumencki – czyli co?
Za metoda zwaną insight kryje się empatia, która według analiz specjalistów od marketingu znacząco podnosi sprzedaż i wpływa na przywiązanie do marki. Choć takie podejście z technicznego punktu widzenia wydaje się trudne, sprowadza się do pytań dotyczących zalet i wad danego produktu. Insight konsumencki ma na celu spojrzeć na te kwestie od strony klienta i dostarczyć producentowi lub sprzedawcy pogłębionych wniosków. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ przekłada się na skok sprzedaży i pozwala udoskonalić metody sprzedażowe.
Warto pamiętać, że trzech podobnych klientów może kupić ten sam produkt z różnych powodów, podobnie jak i zniechęcić się do niego. Wnikliwe podejście do tych motywacji i barier pozwoli nam nie tylko podnieść sprzedaż, sprawi też, że klient chętnie do nas wróci.
Co ważne, insight konsumencki nie powstaje metodą burzy mózgów. Dużo skuteczniejsza okazuje się analiza naszych klientów pod kątem ich potrzeb oraz antypatii. Kreowanie potrzeb znane jest w marketingu od lat, trafianie w nie- to nadrzędny cel każdego sprzedawcy.
Insight konsumencki – cele i metody
Nowoczesny marketing wychodzi z założenia, że od dawna już nie mamy do czynienia z klientem masowym. Szeroki wybór produktów w różnych cenach zindywidualizował nasze potrzeby i przez to staliśmy się trudniejszym celem. Insight jako pogłębiona analiza ma dotrzeć i oświetlić nasze prawdziwe motywacje konsumenckie. Co ciekawe, często są one różne od tych, jakie deklarujemy nawet przed samymi sobą. Jakim sposobem to odkryć? Istnieje droga na skróty, o której już wspominaliśmy, jest to stworzenie lub wyrobienie w klientach konkretnej potrzeby. Metoda ta z pewnością przyniesie efekty, niestety krótkotrwałe.
Aby prawdziwie przywiązać do siebie klienta, należy na bieżąco wsłuchiwać się w jego potrzeby. To długotrwały i pracochłonny proces, który jednak może szybko owocować. Profesjonalny insight konsumencki bierze pod uwagę ciągłe zmiany motywacji klientów. Decydują o nich nie tylko trendy czy warunki życia, ale też opinie o marce czy konkretnym produkcie.
Uważna analiza głosów klientów z różnych segmentów naszego targetu da nam gwarancje zaspokajania ich potrzeb oraz poznania trudności (również w zakupach), z jakimi się spotykają. Insight konsumencki nie jest więc tylko trudno uchwytną empatią dla idealnego targetu, ale pozwala wyłapać błędy na stronie lub problemy z jakością produktów. A to już bardzo konkretne i namacalne korzyści.