Czy warto współpracować z influencerami na Instagramie?
Na współpracę z influencerami decydują się głównie duże marki. Taki rodzaj marketingu może jednak sprawdzić się również w promocji małych i średnich firm. Ważny jest odpowiedni dobór influencera, a także wykorzystanie jego potencjału w pełni.
Kiedy warto zdecydować się na współpracę z influencerami?
Celem współpracy z instragramerami jest nie tylko zwiększenie bezpośredniej sprzedaży wybranego produktu, ale również budowanie wizerunku marki. To również dobry sposób na dotarcie do nowej grupy docelowej. Taki rodzaj marketingu może być wykorzystywany do umocnienia pozycji firmy na rynku oraz podczas ekspansji w nowych krajach.
Jak wybrać influencera?
Dobór odpowiedniej osoby do współpracy jest kluczowy do uzyskania zaplanowanych efektów marketingowych. Wybierając influencera, pod uwagę należy wziąć przede wszystkim dziedzinę, w której działa. Jednym z najistotniejszych aspektów są także jego zasięgi, czyli grupa odbiorców. Wybierając instagramera do współpracy, bazować należy na demografii oraz statystykach. Ważna jest zarówno płeć, wiek, jak i kraj, z jakiego pochodzą jego obserwatorzy. Konieczna jest również weryfikacja rzeczywistej liczby odbiorców.
Niemniej istotny jest wizerunek influencera. W przypadku tego rodzaju marketingu, cechy, które kojarzone są z instagramerem, wpływają również na odbiór marki. Z tego powodu warto zdecydować na osobę, która reprezentuje wartości spójne z wizerunkiem firmy.
Inny ważny aspekt to tzw. engagement rate. To czynnik, który ocenia poziom zaangażowania odbiorców. Wskaźnik określić można na podstawie ilości reakcji na post instagramera podzielonej przez jego zasięg.
W zależności od oczekiwanego efektu zdecydować można się na współpracę z jednym popularnym influencerem lub kilkoma, posiadającymi mniejszą widownię i rozpoznawalność. W pierwszym przypadku promowany produkt zostanie przedstawiony dużej grupie odbiorców. W drugiej sytuacji wystąpić może tzw. zjawisko iluzji większości. Oznacza to, że produkt pokazywany przez kilka osób z dużą siecią kontaktów zyskuje rozgłos i zaczyna jawić się jako nowy trend.
Jak wykorzystać potencjał influencer marketingu?
Współpraca sektora małych i średnich firm z influencerami może być opłacalna szczególnie wtedy, gdy content uzyskany od instagramera zostanie wykorzystany w pełni. Warto nie tylko zadbać o zaprezentowanie produktu na Instagramie, ale także zamieścić odnośnik do reklamy w innych kanałach social media lub przesłać w newsletterach.
Kluczowy w takiej sytuacji jest rodzaj oraz jakość produkcji. W przypadku Instagrama zdecydować można się zarówno na lokowanie produktu na zdjęciach, jak i w krótkich video. Wielu influencerów korzysta z profesjonalnego sprzętu, jednak niektórzy opierają prowadzenie swojego kanału w social media na materiałach nakręconych telefonem. Rodzaj produkcji uzależniony jest od oferowanego produktu. W niektórych przypadkach lepiej zaprezentować go w użyciu, w innych wystarczająca będzie jedynie fotografia.