grafika komputerowa przedstawiająca palec dotykający ekran laptopa, z ekranu wysypują się pieniędze
Słownik

Co to jest kampania PCC?

Kampania PPC to popularny sposób rozliczeniowy stosowany w reklamie internetowej, której skrót angielskich słów Pay Per Click w dosłownym tłumaczeniu oznacza cenę za kliknięcie. Bardzo wielu reklamodawców decyduje się na to rozwiązanie, ponieważ płatność uiszczana jest za przejście konsumenta np. przez link na promowaną stronę www., a nie wyłącznie za jej wyświetlenie. To jeden ze sposobów działania płatnych kampanii linków sponsorowanych w najpopularniejszej wyszukiwarce Google tzw. Google Ads.

Działanie i wykorzystanie reklamy PPC

Działanie kampanii Pay Per Click jest bardzo przejrzyste, zwłaszcza dla reklamodawców, którzy niekoniecznie znają się na zawiłościach marketingu internetowego. Można bowiem ustawić maksymalną kwotę, jaką chce się wykorzystać na konkretne działania i zużywać ją stopniowo. Jeśli cały budżet zostanie wydany, automatycznie wysyłana jest informacja o konieczności doładowania konta. Ponadto istnieje opcja analizy wszystkich danych z opublikowanej kampanii. Niezaprzeczalnie kluczową sprawą jest płacenie za rzeczywiste efekty, czyli kliknięcie w przygotowaną reklamę. Trzeba jednak pamiętać, że sam reklamodawca nie ustala kosztu kliknięcia, tylko jest on skorelowany z wysokością ceny aukcyjnej. To, ile trzeba zapłacić za wybrane słowo kluczowe, które ma być zawarte w kampanii, zależy od jego popularności tj. od zainteresowania innych reklamodawców. Zatem im większa ilość nabywców interesuje się wybraną frazą, tym jej cena jest wyższa. Każdy z reklamodawców podaje maksymalny koszt PPC, jaki jest w stanie zapłacić i jaki w pewnej mierze dyktuje mu rynek. Ostatecznie to takie czynniki jak np. jakość reklamy decydują o wyniku aukcji i pozycji wyświetlania w wyszukiwarce. Z tego względu można także powiedzieć, że cena Pay Per Click wiąże się z konkurencją w danej kategorii czy branży.

Ciekawostką jest, że najdroższym słowem kluczowym w 2016 roku był „helpdesk”, za którego użycie trzeba było zapłacić 32,63 zł, zaś frazą, jaka królowała z tzw. długiego ogona, okazała się „forex rynek walutowy dla początkujących inwestorów” z kwotą 70,56 zł. Przy planowaniu kampanii PPC warto zatem skorzystać z narzędzia jakim jest planer słów kluczowych, dzięki któremu można się dowiedzieć, jakie słowa kluczowe są wyszukiwanie przez klientów, ale także zweryfikować stawki PPC.

Kampania PPC jest z powodzeniem wykorzystywana nie tylko w internetowych wyszukiwarkach, ale również w sieciach kontekstowych. Często PPC sprawdza się w reklamach, które są zamieszczane przy najmie powierzchni reklamowych na popularnych stronach internetowych np. blogach. Powszechnie wybieraną formą jest link sponsorowany, baner reklamowy lub zdjęcie produktu ze zwięzłym opisem, ceną oraz linkiem, który prowadzi potencjalnego nabywcę na docelową stronę www., gdzie dany artykuł można zakupić. Rzadziej wykorzystywaną opcją jest reklama video, przy realizacji której potrzeba dużo więcej czasu i dodatkowych nakładów finansowych. Z drugiej zaś strony jest ona ciekawsza, bardziej zauważalna i mocniej angażuje kupujących.

Zostaw komentarz