AMP
AMP (Accelerated Mobile Pages) to rozwijana w środowisku open source technologia. W ten sposób każdy posiada do niej dostęp, a developerzy mogą samodzielnie wprowadzać zmiany i udoskonalenia. Jej zastosowanie pozwala na szybkie renderowanie stron internetowych, które posiadają treści statyczne. Wdrożenie takiego standardu pozwala na dopasowanie zawartości serwisu do parametrów technicznych danego narzędzia, a więc wielkości ekranu czy jego rozdzielczości. W ten sposób użytkownik ma większą swobodę podczas przeglądania stron www.
Na AMP składają się trzy podstawowe elementy:
- AMP HTML – zbiór wskazówek i zaleceń dla kodu strony; ich wykorzystanie umożliwia publikowanie stworzonych treści zgodnie z wymogami urządzeń mobilnych,
- AMP CDN – to element nieobowiązkowy, którego wcale nie trzeba wdrażać, aby strona była stworzona w zgodzie ze standardami AMP; jednak jego zastosowanie niesie ze sobą wiele korzyści, gdyż kod HTML jest od razu dostarczony dla strony w technologii Accelerated Mobile Pages,
- AMP JS – szybkie strony są uzyskiwane za pomocą bibliotek JavaScript; warto z tego skorzystać, aby zadowolić użytkowników strony www.
Technologia AMP ma w teorii zapewnić szybkie strony, których treść jest przez użytkowników sieci poszukiwania. Rozwój technologii jest poza tym wspierany cały czas przez licznych web developerów czy programistów. W program ten zaangażował się także WordPress.
Wszystkie strony wykorzystujące AMP budowane są na bazie kodu HTML. Jednak w tym przypadku należy unikać pewnych elementów a wdrażać inne. Poza tym trzeba też wziąć pod uwagę, że nie wszystkie przeglądarki internetowe są w stanie prawidłowo odczytywać treści zawarte na stronie powstałej zgodnie z wymogami AMP. Przyspieszenie ładowania stron jest możliwe dlatego, że Accelerated Mobile Pages korzysta z różnych elementów serwerów i przeglądarek. Wykorzystuje się więc tylko te rozwiązania technologiczne, które odciążają proces wczytywania serwisu. Dzięki temu można korzystać z cache Google w czasie ładowania danej strony www.
AMP ma z całą pewnością wiele zalet. Przede wszystkim pozwala na znaczne skrócenie czasu ładowania strony. W ten sposób użytkownicy nie muszą czekać długo na załadowanie się wszystkich treści. Poza tym strony wykorzystujące AMP otrzymują specjalne oznaczenie w wynikach wyszukiwania. Przekłada się to oczywiście na większy ruch z mobile devices oraz wzrost prawdopodobieństwa uzyskania przychodów z kanału mobile. AMP to standard darmowy, a poza tym stale wspierany i rozwijany przez Google. Wszystkie ewentualne błędy i problemy są opisane i dostępne w Google Search Console.
Obecne trudno jest dla AMP znaleźć dobrą alternatywę. Wprawdzie daje on możliwości zbliżone jak RWD (Responsive Web Design), ale nie jest z nią tożsamy. Ba ten moment technologia Accelerated Mobile Pages jest mocno rozwijana. Stanowi szansę na zwiększenie widoczności danej strony internetowej w sieci. Wzrost liczby urządzeń mobilnych wymusza bowiem konieczność dostosowania serwisów właśnie do nich.