Podstawowe zasady SEO copywritingu
Jakimi zasadami powinien się kierować SEO copywriter? O ile jeszcze kilka lat temu granica między copywriterem piszącym pod SEO, a copywriterem realizującym inne zlecenia była duża różnica, o tyle teraz zaczyna się ona zacierać. Wszystko pod wpływem tego, że algorytmy wyszukiwarek są coraz doskonalsze i ich “gust” zaczyna przypominać gust żywego czytelnika. Nie zmienia to jednak faktu, iż pisząc tekst warto trzymać się kilku zasad, które pomogą mu wyświetlić się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Podstawowa zasada SEO copywritingu to solidne przygotowanie się do pracy. Nazywa się to “researchem” i polega na zebraniu jak najbardziej kompletnych informacji nie tylko o temacie, którego będzie dotyczył tekst, ale również o grupie docelowej. Jeżeli piszemy na zlecenie, bardzo dobrze będzie, jeśli zleceniodawca zaopatrzy nas w brief, czyli zbiór wytycznych, obowiązujących nas przy pisaniu. W briefie powinny też znaleźć się informacje związane z targetem.
Target, czyli grupa docelowa, to osoby, do których chcemy trafić. W aspekcie pisania artykułu jest to o tyle istotne, iż precyzyjne określenie targetu pozwoli nam nie tylko zidentyfikować dokładne potrzeby i oczekiwania, ale też poznać i przyswoić język osób z tych grup. Tekst napisany słowami, które są dla nich typowe, “swojskie”, będzie przez nich dużo lepiej odbierany.
Druga sprawa to research dotyczący samego tematu. To chyba oczywiste, że trzeba zdobyć gruntowną wiedzę o zagadnieniu, które będzie tematem artykułu lub opisu. W wielu przypadkach będzie tu konieczna konsultacja ze zleceniodawcą, np. w przypadku opisów produktów.
Jak widzisz więc, SEO copywriting zlewa się już ze zwykłym copywritingiem. Powyższe zasady można zastosować i w jednym, i w drugim. Nadal są jednak wytyczne specyficzne dla pisania pod pozycjonowanie.
Głównie chodzi o dobór i ekspozycję słów kluczowych. Tzw. keywordy to niezwykle istotny termin w świecie SEO. Kiedyś to one decydowały o pozycji tekstu w wynikach wyszukiwania. Obecnie nadal są bardzo ważne, jednak trzeba do nich podejść z większą subtelnością. Pierwsza sprawa to dobranie odpowiednich keywordów. Tu można się wesprzeć odpowiednimi narzędziami analitycznymi oraz przejrzeniem stron i forów powiązanych z tematyką, w celu sprawdzenia, czego szukają ludzie.
Mając listę keywordów trzeba ustalić ich priorytety i najlepiej wybrać jeden główny, który wyeksponujemy najbardziej. On powinien pojawić się już w pierwszym akapicie oraz koniecznie w meta opisie i meta title. Co ważne, bieżące wersje algorytmów wyszukiwarek radzą sobie z żywym językiem, więc słowa kluczowe zostaną rozpoznane nawet, jeśli zastosujemy je w innej formie gramatycznej lub użyjemy synonimów.
Kluczowe w SEO copywritingu jest też formatowanie tekstu. Należy zadbać o to, aby był on przejrzysty, a to można osiągnąć stosując krótkie akapity, pogrubienia, kursywę, nagłówki (w odpowiedniej hierarchii: H1, H2, H3 itd.) oraz wyliczenia. Formatowanie będzie docenione bezpośrednio przez robota wyszukiwarki, sczytującego tekst ze strony. Ma jednak również drugie, doniosłe znaczenie – wpływa na to, jak treść zostanie odebrana przez użytkownika. Treści szybko odrzucane przez czytelnika są oceniane jako gorsze i takie zdarzenia będą wpływać na ich pozycję w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu trzeba zadabać o to, aby czytelnik znalazł na stronie to, czego szuka, ale też podane w takiej formie, iż nie zamknie strony zaraz po wejściu na nią.