Czy warto budować zaplecze pozycjonujące?
Zaplecze pozycjonujące jest jednym z podstawowych narzędzi pracy osób, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych. Jego tworzenie wymaga czasu, pracy, a niejednokrotnie również niemałych nakładów finansowych, jednak firmy zajmujące się pozycjonowaniem na dużą skalę powinny takie zaplecze posiadać.
Na działania pozycjonerów „od kuchni” składa się stworzenie i rozsianie po sieci wielu stron internetowych, których jedynym celem jest linkowanie do stron pozycjonowanych. Strony zapleczowe, jak wszystkie strony, muszą posiadać domeny, hosting, a ich utrzymanie i obsługa to kolejne wydatki i praca. Jednak takie witryny robocze mogą znacznie poprawić wyniki wyszukiwania stron, na których pozycjonowaniu nam zależy. W zależności od wielkości firmy pozycjonującej, zapotrzebowania oraz zleceń, ilość stron do linkowania waha się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset. Mając do wypromowania jedną stronę, biznesowo korzystniejszym rozwiązaniem będzie więc skorzystanie z usług firmy, która takie zaplecze już stworzyła.
Oczywiście zajmując się pozycjonowaniem na mniejszą skalę, również warto zadbać o stworzenie takich witryn, jednak ich ilość będzie z wiadomych względów o wiele mniejsza. Budowanie zaplecza należy zacząć od zaplanowania niezbędnych działań. Trzeba przy tym pamiętać, że jest to proces czasochłonny, toteż na efekty przyjdzie trochę poczekać. Jako strony zapleczowe sprawdzą się również te utworzone na darmowych serwisach z bezpłatnymi domenami, koszty budowy zaplecza można więc minimalizować. Przydatne tu będą blogi, serwisy opiniotwórcze, czy katalogi. Umieszczane na tego typu witrynach treści powinny być jakościowo dobre, należy więc stale tą treść uzupełniać tworząc wartościowe teksty. Jakość jest brana pod uwagę przez algorytmy Google przy wyszukiwaniu stron, tym bardziej więc umieszczane na stronach zapleczowych treści nie mogą być byle jakie. Poleca się korzystanie z hostingu SEO, który w porównaniu do hostingu normalnego pozwoli na zmniejszenie kosztów stworzenia i utrzymania tych stron, a także zapewni różnorodność adresów IP, co z czasem okaże się bardzo przydatne.
Budowanie zaplecza wymaga czasu, a strony stworzone w tym celu same muszą znaleźć się w wynikach wyszukiwania po uprzednim zaindeksowaniu przez Google. Linki do strony pozycjonowanej muszą być umieszczane umiejętnie, nie należy ich umieszczać na każdej stworzonej na zapleczu witrynie. Z uwagi na czasochłonność i pracochłonność całego procesu należy przede wszystkim rozważyć, czy budowaniem zaplecza zająć się na własną rękę, czy lepiej zlecić to profesjonalnej firmie posiadającej już odpowiednie zasoby.