Networking jako narzędzie marketingowe
Networking jest jednym z narzędzi, które jest wykorzystywane w marketingu, również w budowaniu wizerunku marki. By to narzędzie przyniosło spodziewane efekty, trzeba go umiejętnie używać. W jaki sposób? Na czym polega networking i jakie płyną z niego korzyści? O tym wszystkim poniżej.
Czym jest networking?
Networking to jedno z najważniejszych haseł ostatnich lat, jeśli chodzi o kręgi biznesowe. Co oznacza? Ogólnie rzecz ujmując jest to proces, który opiera się na budowaniu sieci kontaktów poprzez wymianę informacji na temat własnych zasobów i możliwości. Proces ten wymaga przyjęcia określonej postawy i założenia, że każdy, kogo spotykamy na swojej ścieżce zawodowej, może się nam okazać w przyszłości pomocny, dlatego warto o te kontakty zabiegać, a potem nieustannie je pielęgnować. Wiele osób kojarzy networking ze spotkaniem osób, które rozmawiają o tym, jak mogłyby wykorzystać swoje zasoby we wspólnym działaniu, jednak zakres tego pojęcia jest znacznie szerszy. Networking to budowa relacji, która wymaga czasu, zaufania i kilku innych czynników. Nie jest możliwe zbudowanie jej w oparciu o krótką rozmowę i wymianę wizytówek – networking to nie speed dating. Jego cechą charakterystyczną jest długofalowość, systematyczność i dbałość o podtrzymywanie kontaktu. Networking jako narzędzie marketingowe jest z powodzeniem wykorzystywane w sieciach społecznościowych i świetnie nadaje się do podtrzymywania relacji z potencjalnymi partnerami biznesowymi oraz do budowania wiarygodnego, kompetentnego wizerunku marki.
Jak efektywnie korzystać z narzędzia, jakim jest networking?
By udało się pozyskać wartościowe kontakty biznesowe, warto oprzeć swoje działania na kilku zasadach. Wielu ekspertów zaleca kierowanie się stworzoną przez Ivana Misnera zasadą 12x12x12, która dotyczy pierwszego wrażenia. Według tej zasady na pierwsze wrażenie, jakie wywieramy podczas spotkania networkingowego składa się nasz wygląd z odległości 12 stóp, 12 cali, a także pierwsze 12 słów, jakie wypowiadamy. Warto zatem zadbać o swoją wizytówkę – prezencję wizualną i werbalną, które często decydują o tym, czy zostaniemy zapamiętani oraz czy mamy szansę na nawiązanie wartościowej relacji. Kolejną ważną kwestią jest autentyczność, dzięki której zdobywamy zaufanie – niezbędne w działaniach biznesowych. Niezbędnym elementem każdego spotkania networkingowego jest również aktywne słuchanie tego, co druga strona ma nam do powiedzenia oraz szukanie z nią wspólnych obszarów tematycznych. W ten sposób łatwiej zdobyć sympatię rozmówcy, a nie da się ukryć, że ludzie preferują biznesy z osobami, które lubią. Dlatego też na pierwszym miejscu warto stawiać relację, która w przyszłości przyniesie niemałe, wymierne zyski.
Jakie korzyści płyną z networkingu?
Sprawnie przeprowadzony networking to darmowe i niebywale skuteczne narzędzie, które niesie ze sobą szereg korzyści. Jedną z nich jest pozyskanie wartościowych kontaktów, które procentują. W taki sposób możemy pozyskać klientów, partnerów do współpracy, sponsorów, a nawet przyszłego pracodawcę. Oprócz tego istnieją jeszcze inne profity. Funkcjonowanie w sieci kontaktów opiera się bowiem na marketingu rekomendacji, dzięki któremu istnieje możliwość zyskania nowych partnerów i klientów, dzięki poleceniu przez osoby, z którymi wcześniej zostały nawiązane pomyślne relacje.