kolorowy napis SEO
Artykuły

SEO – warto czy nie?

Śledząc informacje na temat SEO można dojść do sprzecznych wniosków. Z jednej strony wynosi się pozycjonowanie stron pod niebiosa, z drugiej – jest wiele opinii podważających skuteczność praktyk SEM. Jaka jest prawda?

Pytanie o sens inwestowania w SEO to pytanie o strategię biznesową. Jest więc niezwykle ważne, ponieważ bezpośrednio przekłada się na kondycję przedsiębiorstwa. Pozycjonowanie z działalności dosyć niszowej w ostatnich latach stało się czymś bardzo powszechnym. Dzisiaj niemal każda mała firma obecna w sieci zetknęła się z ofertami fachowców z tej branży, wiele przedsiębiorstw zdecydowało się wypróbować te metody promocji. Oczywiście – z różnym skutkiem. Fachowiec fachowcowi nie równy i efekty pracy mogą być z dwóch różnych biegunów. Jednak nie o klasie profesjonalistów chcę pisać w tym tekście. Zajmę się za to przeanalizowaniem skuteczności SEM, w tym przede wszystkim SEO, na firmę, w zależności od jej obecnej pozycji rynkowej.

Zazwyczaj raporty dotyczące obecnej sytuacji SEO oraz perspektyw są bardzo optymistyczne. Nieodmiennie mówi się o wzroście nakładów na ten typ reklamy, a o jej skuteczności ciężko dyskutować, szczególnie gdy przytaczane są argumenty o małej precyzji innych form reklamy. Zaskoczyć więc może sprawozdanie eBaya, w którym handlowy gigant stwierdza, że działania marketingowe prowadzone w ramach wyszukiwarki Google’a przynoszą bardzo mały efekt.

Jest to jednak sprzeczność pozorna. eBay to potężna firma, z ugruntowaną pozycją i ogromnym zapleczem stałych, powracających klientów. Na ich stronę raczej nie wchodzi się przez przypadek. Bardzo często nie trafia się też tam przez wyszukiwarkę, lecz adres jest bezpośrednio wpisywany w pasek URL-i. Żeby zrozumieć o co chodzi, wystarczy przyjrzeć się Allegro i jego pozycji w polskiej sieci. Każdy internauta doskonale wie do czego służy ten serwis i w razie potrzeby odwiedzi go bezpośrednio. Na takiej stronie główną rolę odgrywa wyszukiwarka wewnętrzna, a nie zewnętrzna. Dlatego nie trudno zrozumieć, iż eBay nie widzi oszałamiających efektów kampanii SEM.

Kompletnie inaczej wygląda to, jeśli przyjrzymy się małemu i średniemu biznesowi. Ten sektor wciąż walczy o swoją pozycję i o klientów. Szuka dróg dojścia do kupujących i próbuje wyróżnić się w tłumie innych firm mających podobną ofertę. Dlatego SEO w tym przypadku odgrywa ogromną rolę i wykazuje się niezwykłą skutecznością. Klient takiej firmy to zazwyczaj osoba pozyskana z zewnątrz, a nie powracająca. SEM i pozycjonowanie stron pozwala przyciągnąć takiego klienta w miarę niewielkimi kosztami, co wyjaśnia, dlaczego tego typu marketing jest narzędziem idealnym dla tej wielkości przedsięwzięć.

Zostaw komentarz