Świetne perspektywy SEO
Pozycjonowanie stron z działalności niszowej w ciągu zaledwie kilku lat stało się marketingowym standardem. Wcześniej było to zagadkowe hasło rozumiane tylko przez specjalistów z branży. Obecnie niemal każdy przedsiębiorca wie, do czego służą praktyki SEO. Nic dziwnego – marketing w wyszukiwarkach internetowych staje się coraz istotniejszym narzędziem promocji. Potwierdzają to statystyki i prognozy.
Przyjrzałam się prognozom dla SEO na obecny rok. Okazuje się, że w skali globalnej spodziewany jest niemal 10% wzrost wydatków na marketing w wyszukiwarkach internetowych (z 41 mld USD na 50 mld USD). Na naszym podwórku sytuacja jest jeszcze bardziej dynamiczna – polscy przedsiębiorcy zwiększą wydatki na SEM o ok. 20%, z 750 milionów złotych na 910 mln zł. Z przepytanych osób aż 55% zadeklarowało, iż w 2013 zwiększy wydatki na SEO, 18% utrzyma je na poziomie z 2012 roku, 8% zredukuje, a 19% nie podjęło jeszcze decyzji.
Jak widać więc, SEM, w tym pozycjonowanie stron, ma świetlaną przyszłość. Nie zmienia tego nawet fakt, że Google coraz bardziej udoskonala swój algorytm. Piszę o tym gigancie, ponieważ w Polsce jest on monopolistą – udział jego wyszukiwarki w naszym rynku to aż 97%. Korporacja ta dyktuje więc warunki. Jej ambicją jest stworzenie algorytmu wyszukiwania odpornego na manipulacje pozycjonerów. Szacuje się, że w samym 2012 roku Google zmodyfikowało swój algorytm ponad 500 razy. Efekt? Ogromne przetasowania w SERP-ach, wskutek których z wyników wypadły nawet bardzo silne witryny.
Skutek tych akcji jest taki, iż SEO coraz chętniej sięga do metod zgodnych z wytycznymi Google’a. Coraz rzadziej stosuje się toporne, ilościowe sposoby pozycjonowania stron, takie jak chociażby systemy wymiany linków. Znaczenie zyskuje za to tworzenie wartościowych treści udostępnianych na stronie oraz zdobywanie naturalnych linków z innych miejsc w sieci, które rekomendują daną witrynę. Oczywiście to wszystko jeszcze nie wygląda tak jednoznacznie. Tak zwane „Black Hat SEO” nadal ma się nieźle, jednak jego znaczenie spada i będzie spadało. Można się spodziewać, iż koniec końców algorytm Google’a będzie na tyle dopracowany, że pozycjonowanie stron będzie po prostu polegało na tworzeniu dobrych, przyjaznych dla internauty stron.